Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Shop My Favorites

SE ALLT

Vad är era erfarenheter om lchf?

Jag har blivit ”ordinerad” livsstilen (ej dieten) lchf av min läkare för att få bukt på min ständigt krånglande (glutenintolerant) mage.

Men jag kan inget om lchf. Bra/dåligt?

Hur orkar man träna om man inte får i sig några kolhydrater?

Bra tips och knep, fällor?

Bjuder på lite fina fat, att lägga upp lchf-maten på kanske? 🙂

20140705-120913-43753456.jpg

20140705-120914-43754287.jpg
Fint från Svenskt Tenn.

20140705-120958-43798658.jpg
Drömfat från Hermes.

20140705-121110-43870675.jpg
Här bidrar syrran med ett foto från en restaurang hon varit på i London. Hon tyckte toalettpappersrullhållaren (långt ord det där) var kul inspiration till bloggen. Härligt när hela familjen engagerar sig!

Ha en härlig dag kära vänner!

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
33kommentarer
  • Märkte lite orkeslöshet och ”ihålig” mättnad första veckorna men har ätit LCHF i 1,5 år nu och känner mer ork när jag tränar, är nästan aldrig sjuk och min tidigare svullna mage helt ogasig. Finns väldigt mycket okunskap kring LCHF men Åsas kommentar är väldigt bra. LCHF innebär också att äta så ekologiskt och tillsatsfritt som möjligt.

    Anna C 2014-07-12 23:21:00
    Svara
  • Jag har drastiskt dragit ner på gluten och märker stor skillnad i mitt mående. Jag äter dock inte lchf. Tror inte på att öka på fettintaget. Jag äter helt enkelt andra sorters kolhydrater nu. Potatis och andra rotfrukter och frukt är ju ”förbjudet” enligt lchf men innehåller ju kolhydrater men inget gluten så de är perfekta. Gott och nyttigt för kroppen (i alla fall mår min bra av det). Kan också rekommendera dig boken ”Baka glutenfritt – från baguette till brownie”. Där får man förutom smarriga recept även bra tips på ersättningsprodukter till mjöl etc. Vad jag förstår så har författarna till boken ett bageri i Sthlm som heter FriendsofAdam där man kan köpa glutenfritt.

    Anna 2014-07-10 16:15:00
    Svara
  • Trots inget utslag på eviga gluten-och laktostest märkte jag en tydlig förbättring när jag tog bort vitt mjöl och grova fibrer samt ersatte laktos med sojaprodukter. Testade LCHF innan dess men blev så svag, saknade kraft vid träning. Lycka till, det är ett eget detektivarbete, läkarna kan endast hjälpa delvis, är min erfarenhet 🙂

    Hanna S 2014-07-05 23:39:00
    Svara
  • Har du fått ”diagnos” att du är glutenintolerant eller har du upptäckt det själv? Jag misstänkte att jag var glutenintolerant, tog prover hos husläkaren och fick negativt svar (ingen i släkten har det heller så proverna stämmer nog). Ändå märkte jag en förbättring om jag undvek just gluten, även om det inte blev riktigt bra. Inte förrän jag uteslöt vete/veteprotein/vetestärkelse har det blivit mer stabilt bra! Om jag sköter mig för det mesta klarar jag av en liten belastning av vete…

    Om jag förstått det rätt är glutenintolerans ärftligt medan överkänslighet mot vete inte är det.

    Nettan 2014-07-05 21:15:00
    Svara
    • Svar på Nettans kommentar.

      Hej Netta, både och 🙁 men det hjälper inte att bara utesluta gluten, det är ngt mer som behövs till, tack för feedback! 🙂

      Andrea Brodin Engsäll 2014-07-11 11:00:00
      Svara
  • Ät precis som du vill men skippa gluten? Finns så många fina alternativ till ”vanlig” pasta på hälsokostbutiker. Visst att LCHF är bra just i aspekten att man slipper gluten och processad mat. Med det sagt så kan du vara vegan och undvika gluten. Jag skulle 1. utesluta gluten men behålla mejeriprodukter, 2. testa utan mejeriprodukter ett tag för att magen ska kunna läka eftersom mejeriprodukter är slembildande :-). Hoppas du hittar en variant som passar just dig! Kolhydrater eller inte, tror inte det finns en kosthållning som är optimal för alla. Kram

    Louise 2014-07-05 19:11:00
    Svara
    • Svar på Louises kommentar.

      Hej Louise, ah bra tips om mjölkprodukterna. Men vad tråkigt, jag älskar ju min latte, haha. 🙂

      Andrea Brodin Engsäll 2014-07-11 11:00:00
      Svara
  • Pröva Paleo – innehåller bra kolisar! Googla får du se hur många med krånglande magar som blivit bra!

    L 2014-07-05 19:11:00
    Svara
  • Vilken smart läkare du har, en av dom få pålästa. Jag har ätit LCHF i tre år och det är en kost som jag kommer att hålla mig till resten av livet. Jag mår så bra. Jag började äta LCHF för att tappa 10 envisa kilon som inte försvunnit trots att jag gjorde ”allt rätt” enligt de fetträdda kostråden. Det första jag märkte när jag började med kosten var dock att min mage blev helt lugn. Inga gaser, ingen uppsvullnad och jag som lidit av IBS i säkert 15 år, med attacker som blev allt värre med åldern, har inte haft en enda IBS-attack sedan jag ändrade min kost.

    Jag har alltid tränat, vanligtvis 3-4 gånger på gym i veckan och power walks. Nu tränar jag mellan 8-9 gånger i veckan på gym samt power walks. Inte för att tappa i vikt utan för att jag kan och vill (jag har aldrig kunnat påverka min vikt med träning) Jag tränar främst Body Attack, Body pump, Body Conditioning, Boxing dvs klasser som kräver styrka och uthållighet. Jag har så mycket mer energi nuförtiden och kan lätt träna två timmar efter varandra för min återhämtning sker på nolltid. Det enda ”negativa” som jag märkt är att det tar kanske 5 minuter längre för mig att komma in i ”flåset” eftersom kroppen använder fettet som energi och inte snabba kolhydrater. När förbränningen väl satt igång så är min uthållighet mycket bättre, jag blir som en duracell-kanin. LCHF är prefekt om man tränar långdistanslöpning eftersom det inte krävs någon större explosivitet.

    Det som du bör vara medveten om är att omställningen inte sker över natt (kroppen ska lära sig att använda fett som energi och inte kolhydrater) och det rekommenderas att man tränar mycket lätt de första veckorna, till och med månaderna. Det är normalt. När kroppen ställt om sig kommer du att få mer energi än någonsin eftersom du bär energidepåerna med dig, den behöver inte fyllas på utifrån.

    Ibland kan man också få ”sämre” kolesterolvärden i början men de brukar bli bättre än någonsin efter ca 6 månader-1 år. Å andra sidan så är kolesterol inte farligt, det är tvärt om livsnödvändigt för att kroppen ska kunna reparera sina celler. Kolesterolskräcken är lika föråldrad som tallriksmodellen.

    Jag rekommenderar att du läser på ordentligt och t.ex. besöker webbplatsen kostdoktorn.se. Där hittar du allt om LCHF.

    Jag äter inte massiva mängder fett (smör, olivolja, rapsolja, organisk kokosnötolja, avocado, fet fisk) men tillräckligt för att jag bara behöver äta 2-3 gånger om dagen. Jag håller mig lätt mätt i 6-7 timmar och får aldrig energidippar. Jag har heller aldrig ätit så god mat som jag gör nu och ovanjordgrönsaker i mängd och massor.

    Åsa 2014-07-05 18:47:00
    Svara
  • Jag har ätit lchf till och från men av två anledningar har jag bestämt mig för att det inte är min grej:
    I) Jag fick inte samma stuns i benen när jag var ute och sprang. Med det sagt så finns det många som tycker att de tränar minst lika bra och bättre med den kosten. Jag märkte en förbättring efter lite nötande med löpningen men jag kände frustration eftersom jag upplevde det som att jag inte kunde springa ut min fulla potential.
    II) Fetthetsen inom lchf tilltalade mig inte alls. Även om ”nya rön” si eller ”ny forskning” säger så hade jag problem med att det var ok att äta viss typ av mat. En vän till mig har precis avslutat en lchf-period. Då hon kollade sina värden före och efter tyvärr hade hennes värden försämrats, så för henne var det en anledning att inte fortsätta med kosten. Jag upplevde också en väldig ihålig mättnad stundtals, som att jag var hungrig men ändå mätt. Kan inte förklaras riktigt kanske märker du det i början, förhoppningsvis inte.

    Men om jag ska avsluta så gör jag med de positiva: Jag sov bra men framför allt blev jag mycket piggar på morgonen och jag fick inget blodsockerfall. Jag blev aldrig panikhungrig och tre mål om dagen räckte gott och väl. Detta har du säkert bra hantering på redan nu men för min del var det en positiv förändring.

    Lollo 2014-07-05 17:09:00
    Svara
  • Testa Paleo istället. Mer naturligt och lite mer kolhydrater. Kolla in hos bloggkollegan.

    Eller låt bli att äta mjölmat helt enkelt.

    Marie 2014-07-05 16:31:00
    Svara
  • Ett – tvà ägg till frukost. Sallad med en avokado ( + ovanjordgrönsaker) och fisk till lunch och ett kvällsmàl med 150g animaliskt kött samt ovanjordgrönsaker och magen blir förhoppningsvis bättre. Prova sedan att làngsamt sätta till hàrd ”fromage de brebis” om du saknar ost. Använd gurkskivor som kex. Dansa pà Les Cave de Roy till smàtimmarna! ;o) Tinna

    Christina GVA 2014-07-05 15:31:00
    Svara
  • Jag har precis kört en challenge på 21 dagar och då tränat och ätit Paleo. Fortsätter med Paleo med kommer ta in liiite ost och mejerivaror. Testa, funkar bra att träna hårt. Tips: Annika Sjöö och en annan blogg- undertvarttak.

    Anna L 2014-07-05 15:15:00
    Svara
  • Här finns all info du behöver.
    http://www.kostdoktorn.se

    Sussi 2014-07-05 14:09:00
    Svara
  • Orkar träna mer på lchf eftersom jag mår bra….äter mycket ovanjordsgrönsaker, fet fisk och nötter. Tänk på att det gröna inte försvinner, lchf är inte bara fett och kött.

    Anette 2014-07-05 14:05:00
    Svara
  • Hej Andrea. Jag har själv provat LCHF för några år sedan eftersom jag har magsjukdomen ibs. Det hjälpte men kosten var inte hållbar för mig. För ett år sedan fick jag upp ögonen för kosten FODMAP vilket har ändrat mitt liv drastiskt. Jag har blivit av med mina gluten relaterade problem till 90% och ändå kan jag äta en helt ”vanlig” kost. Det finns många bra glutenfria produkter nu för tiden så som bröd och pasta. Jag äter tex mer bröd och pasta nu än innan eftersom jag fick sådana problem av det. Det finns ett surdegsbröd från Gateau som heter ”dinkel” som är ”tillåtet” att äta, jätte gott och jag reagerar inte alls på det. Googla på FODMAP, det fick verkligen upp mina ögon och har gjort under för min hälsa. Min dietist som arbetar med detta har kontor på Stureplan och hennes hemsida heter www.ibsfri.com. Lycka till!
    Anna

    Anna 2014-07-05 13:41:00
    Svara
  • Hej Håller med alla ni är såå fina ihop! Ser lyckliga ut! Ha en underbar semester!

    carina www.ladymelange.blogg.s 2014-07-05 13:29:00
    Svara
  • Mattias Sunneborn, idrottare och med i Mästarnas mästare i år, äter enligt LCHF och han berättade i programmet att det går alldeles utmärkt att träna aktivt med den kosten.

    Men jag förstår inte varför du måste äta LCHF för att slippa ifrån gluten, och vad menar du med ” livsstilen ” LCHF och inte dieten? Är det inte GI din läkare tänker på?
    Med GI äter du bara långsamma kolhydrater i lagom mängd och utesluter snabba kolhydrater som i vitt mjöl och socker o.s.v.
    Med LCHF äter du så lite kolhydrater( alla former) som möjligt och den som äter strikt LCHF äter inte kolhydrater alls, t.ex. inte ens röd paprika.
    Det är olyckligt när t.o.m. läkare rör ihop begreppen.

    Jag har själv IBS och märkte en klar förbättring när jag slutade med socker, sötningsmedel, mjukt bröd. lök samt drog ner på mängden grönsaker.

    Fruktos är för övrigt också en sockerart.

    Lycka till och hoppas att du får ordning på magen.

    Maria 2014-07-05 12:59:00
    Svara
    • Svar på Marias kommentar.

      Hej Maria, med livsstilen menar jag att jag inte vill gå ner i vikt utan bara må bra! Tack för tipsen! 🙂

      Andrea Brodin Engsäll 2014-07-11 11:04:00
      Svara

senaste från Home

Andrea Brodins webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Lifestyle
Elin Johansson
Home
Andrea Brodin
Hälsa
Foodjunkie
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Susanne Barnekow
Mode
Fanny Ekstrand
Lifestyle
Linn Herbertsson
Home
34 kvadrat
Mode
Petra Tungården
Lifestyle
Sandra Beijer
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Hälsa
Ida Warg
Mode
Mathilda Weihager
Lifestyle
Tess Montgomery
Hälsa
Fannie Redman
Mode
Paulina Forsberg
Mode
Emma Danielsson
Man
Niklas Berglind