Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av metromode.se. Genom att använda metromode.se godkänner du detta.

Läs merJag förstår!

Gilla oss på Facebook

Shop My Favorites

SE ALLT

Rapport om detox

Så har jag nu detoxat en vecka plus. Tänkte att en liten statusrapport är på sin plats. 🙂

I stora drag får jag inte äta/dricka: alkohol, kaffe/koffein, mjölkprodukter, gluten, socker, kött. Däremot gärna grönsaker, get/fårost (de bryts lättare ner och är därmed skonsammare mot kroppen), nötter, frukt och tex quinoa, bovete och hirs. Jag gör detoxen med gruppstöd från Ulrika som driver Glow by U. Vi är alltså ett gäng som detoxar samtidigt och som kan pusha och peppa varandra om det skulle behövas mer pepp än från Ulrika.

På det stora hela har det funkat jättebra. Frukost – oftast gröt på quinoa eller bovete med kokosmjölk och frukt. Ibland sojayoghurt med min egen granola och frukt. Dricker grönt the eller rooibos till, inga konstigheter. Lunch är oftast en vegetarisk rätt tex sallad, soppa, gryta (igår en magisk gryta från Dr Salad på quinoa, morötter och grönkål). Middag kan vara ugnsbakade grönsaker med lite chevre på, marinerad tofu med en nötdipp eller råa grönsaker med nötdipp till. Här är några av mina reflektioner:

Enklast: att sluta med kaffet, i mitt fall ca en latte om dagen.

Roligast: alla nya rätter jag testar och experimenterar med. Barnen äter glatt bönpasta med sojabiffar och dricker hasselnötsmjölk till. Bra vanor i tidig ålder. Vi har en stor sockerdebatt hemma just nu vilket gjort dem generellt mer medvetna om vad vi äter.

Mest utmanande: godissuget. Ja hjälp. Ibland hade jag nästan gjort vad som helst för en godbit. Men det säger väl lite om hur beroendeframkallande socker är. (Då har jag inte ens börjat diskussionen om hur extremt ohälsosamt det är…). Ibland har jag löst det med att ta en dadel, ett tuggummi, ibland några nötter, ibland en kopp the och ibland gjort ”varm choklad” på mandelmjölk med lite kakao i. Inte riktigt samma men har ändå löst det akuta sockersuget.

Mest meck: planerandet. Det går liksom inte att ha en oplanerad matdag och vips hamna i hungerpanik på någon bensinmack längs vägen. Det finns inget som går att äta där! Vanligtvis lever jag på keso med nötter som mellanmål, som ju kan köpas i varje kiosk nu för tiden. Så nu har jag liten matlåda med mellanmål för oförutsedda stunder under dagen då jag inte är på kontoret eller hemma och har nära till något som är ”detoxigt”.

Ny matkärlek: kokosmjölk till gröten.

Mest trött på: sojayoghurt. Står inte ut med smaken längre.

Har jag inte syndat något?

Jo det är klart jag har. I fredags var vi bjudna på en fantastisk födelsedagsfest med underbar middag från Miss Voon och grymma viner till. Jag åt lite av allt (inte köttet), smakade på alla viner och njöt. Dagen efter var det nya tag.

Har också investerat i lite rolig litteratur för att öka på receptsamlingen och inspirationen.

Hälsokick (lite LA-fräsch sådär med mycket inspiration), Maten är min medicin (ayurvedainspirerad) och härliga frukostboken från Arla. På fatet (från Pottery Jo) ligger en brownie jag gjorde med barnen baserad på mandelkross (överbliven från hemgjord mandelmjölk), dadlar, kakao och kokosfett. Jo, ett ägg slank med också. Helt magiskt god.

Sammanfattning efter en vecka: det känns kanon och jag ser fram emot en vecka till. Det är fortfarande jobbigt med sockersuget men i övrigt är allt prima. 🙂

Kram på er!

 

Kommentera

Skicka Kommentar
Sparar din kommentar...
9kommentarer
  • Dela gärna ett gott recept på vardagsmat för hela familjen.

    Karin 2014-10-18 02:49:00
    Svara
  • Hej, funderar över det här med kokosmjölk. Är det någon särskild sort? Eller är det den ”vanliga” på burk?

    Ann-Sophie 2014-10-17 20:22:00
    Svara
    • Svar på Ann-Sophies kommentar.

      Hej Ann-Sophie, jag köper de på burk eller tetra, helt vanliga i affären. Det finns också ”organic” som jag helst köper. Tror märket är Santa Maria. 🙂

      Andrea Brodin Engsäll 2014-10-21 18:30:00
      Svara
  • Hej Andrea, läser dig varje dag men kommenterar nästan aldrig. Tack för en bra blogg :-). Tummarna upp och bra jobbat av dig med detoxen!!! Hur gör du? Har du delat upp den i delmål? Typ en vecka i taget? Förstår att sockersuget är största utmaningen…är ofta det, talar av egen erfarenhet ;-). Jag har inte detoxat än, läser om det och vill gärna prova, däremot har jag erfarenhet av att under en period av ca 3 månader äta lchf-kost. Ett grymt bra sätt att bli av med sitt sockersug. Det som var svårt och utmanande för mig (är ensamstående med 1 barn som är mat-kinkigt, inte van vid svensk mat, vill inte äta fisk) var att laga flera rätter till middag. Nä phu! det går fetbort i längden. Nu har jag för andra gången satt igång med 5:2, märker till min stora förvåning efter lchf-kosten att jag inte har något sockersug på mina fastedagar. Allt går plötsligt lekande lätt. Klart att jag blir hungrig men det är inte farligt och jag kan tydligt känna att det går i vågor, kommer och går. De övriga matdagarna är jag inte heller sockersugen eller hungrig mellan måltiderna. Ska förtydliga med att jag försöker laga ren och bra (mest eko) mat som inte ökar socker-intaget eller triggar suget (bl.a. plockat bort gluten ur kosten). Tycker helt enkelt att det går lysande :-). Har gjort mitt första delmål = 5:2:a i fyra veckor, är inne på min andra omgång = fyra veckor till. Numera plockar jag bra recept från både lchf och paleo.
    Ser fram emot att lägga till detox. Ja, det var lite om mina erfarenheter. Lycka till fortsättningsvis.

    lenah 2014-10-17 10:36:00
    Svara
    • Svar på lenahs kommentar.

      Hej lenah, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Körde en månad lchf i somras och det gick kanon. Precis som du säger, sockersuget försvann. Jag upplever att de första två veckorna är värst, sen släpper det. 🙂 Lycka till!

      Andrea Brodin Engsäll 2014-10-21 18:31:00
      Svara
  • Hej och välkommen till min vardag! Så lever jag varje dag, sedan ca 5 månader tillbaka. Som du säger krävs det planering. Men ska man vara riktigt petig ska du ej dricka grönt te som innehåller mer coffein än kaffe. Då ska du hålla dig till örtte. Tips är att göra egen mandelmjölk. Superenkelt och gott! Kan tipsa om att göra raw chokladbollar som snack, givetvis osötade och osockrade. Använd typ dadlar som sötningsmedel.

    Lycka till! http://lenailosangeles.blogspot.com/

    Lena 2014-10-17 05:38:00
    Svara
  • Jag är också som nykär i kokosmjölk som jag har börjat ha i mina morgonsmoothies. Mums. Och mättande på ett, tror jag, bra sätt. Jag ska ta det i chia också, prova istället för mandelmjölk. Renare känner jag.

    UlrikaZ 2014-10-16 23:20:00
    Svara
    • Svar på UlrikaZs kommentar.

      Ja kokosfettet ska ju vara kanon, både mättande och kolestrolsänkande. Dessutom blir det inte dåligt av att hettas upp. Bara bra grejer med andra ord! 🙂

      Andrea Brodin Engsäll 2014-10-21 18:32:00
      Svara

senaste från Home

Andrea Brodins webbshop
Dölj
metro mode weekly

Signa upp dig till vårt nyhetsbrev!

Lifestyle
Linn Herbertsson
Hälsa
Ida Warg
Lifestyle
Josefin Dahlberg
Lifestyle
Sandra Beijer
Mode
Petra Tungården
Hälsa
Foodjunkie
Mode
Paulina Forsberg
Lifestyle
Tess Montgomery
Lifestyle
Henrietta Fromholtz
Mode
Emma Danielsson
Home
34 kvadrat
Lifestyle
Susanne Barnekow
Home
Andrea Brodin
Mode
Pamela Bellafesta
Hälsa
Josefines Yoga
Lifestyle
Elin Johansson
Lifestyle
Makeup by Lina
Mode
Mathilda Weihager
Mode
Fanny Ekstrand
Man
Niklas Berglind
Hälsa
Fannie Redman
Lifestyle
Vanja Wikström